Klättringsresan del 1

2015

På onsdag tog jag och Ida tåget upp till Österbotten. Väl framme på tågstationen väntade Fanny, Edith och Myggan med balonger och serpentiner och allt vad det heter och vi sjöng Ja må hon leva för full hals för Ida som fyllde 17 år. Ida är en av mina absolut äldsta och bästa vänner och jag tror att jag faktiskt varit med och firat 17 av hennes 17 födelsedagar så det kändes fint att få vara med än en gång. Vi firade med god mat och fint sällskap så vi fick tala ikapp allt vi missat sedan senast.

Natten tillbringades hos Fanny och redan nästa morgon bar det av mot hamnen där vi mötte upp resten av gänget som skulle med på resan. Framför oss väntade först en 4,5 timmes båtfärd och en lika lång bilfärd mot vårt resmål.

Någon gång på kvällen var vi framme vid Stugun-bergets fot och började att sätta upp tält och laga middag på trangia. Tråkigt nog regnade det lite men det störde inte då alla höll humöret uppe i alla fall. Det blev snabbt mörkt och efter lite sittande vid lägerelden och en tur upp på berget var det dags att krypa in i tälten.

Efter en kall och rätt så sömnlös natt fick vi äntligen stiga upp. Sedan följde grötkokning på trangia vilket så småningom (tillsammans med en skvätt jordgubbskräm) blev favoritmaten.

När vi var mätta i magen var det dags för hela lägret hödpunkt alltså klättringen. På förmiddagen var det firning som stod på schemat. Vi började smått och gick så småningom mot högre höjder. I början var det lite skrämmande men i slutet på dagen tyckte man att de första höjderna var riktigt löjligt lätta.

Efter lunchen blev det riktig klättring och jag blev förvånad över hur svårt men på samma gång lätt det var. Det var något helt annat än inneklätterväggarna jag tidigare klättrat på.

Efter middag marcherade hela gänget upp till toppen av berget som låg ca 110 m över vattennivån. Det var nog en mäktig syn att se landskapet där nere samtidigt som solen gick ner. Resten av kvällen tillbringades runt lägerelden med lite korvgrillning och gitarrmusik. Mysigt!